Kerékpár karbantartás 3. rész és egyéb fontos dolgok
avagy mit ne tegyünk, és még néhány egyéb tanács
Az alábbiakban néhány gyakori hibát sorolok fel, amelyet kezdő kerékpárosok elkövethetnek. Érdemes a témából előre felkészülni, a szakirodalmat olvasni, vagy haladó kerékpárosok tanácsát megfogadni. Ezeket követve garantált a szerelem első látásra, és rendszeres kerékpártúrázók lehetünk.
Lapos gumi
A lapos gumi az egyik leggyakrabban elkövetett hiba, amelyet kezdő kerékpáros elkövethet. Alapelvként elfogadhatjuk, hogy indulás előtt ez legyen az egyik, amelyet ellenőrzünk. A leggyakoribb a kézzel nyomós módszer. A semminél jobb, de pontos értéket csak nyomásmérő eszköz adhat. Általánosságban elmondhatjuk, a vastagabb, terepre való gumik nyomása alacsonyabb, míg a vékony országúti kerékpároké jóval magasabb. Amennyiben bizonytalanok vagyunk, érdemes ellenőrizni a kerékpár külsőt, ahol a gyártók feltüntetik a ajánlott értékeket.
A lapos gumi az alábbi problémákat is okozhatja:
- nehezen lehet vele haladni,
- idő előtt tönkremegy a gumi,
- sűrű defekt,
- felütődhet a felni.
Láncolajzás hiánya
A lánc olajzásának fontossága a korábbi cikkekből is kitűnik. Ne hanyagoljuk el, az alkatrész meghálálja a törődést, garantáltan sokkal kevesebb bosszúsággal, és költséggel tudunk túrázni.
Elmaradás rozsdásodást, extrém kopást eredményezhet, ami nem megfelelő váltáshoz, így nehezebb haladáshoz vezethet.
Nem megfelelő méretű kerékpár használata
A kerékpár vásárlásakor bátran kérjük ki a kerékbolt eladóinak véleményét. Az üzletek szakértelmében bízhatunk, érdekük, hogy a megfelelő kerékpárt ajánlják, és adják el. Javasolok még a vásárlás előtt egy próbát, amire a legtöbb kerékpárbolt fel van készülve. Nyugodtan üljünk fel rá, és tekerjünk vele.
Ezzel kapcsolatban még néhány további javaslat:
- kerékpárt a felhasználáshoz vásároljunk. Ha csak boltig, munkahelyig kell mennünk egészen másra van szükségünk, mint amikor hegyi utakon csapatás, vagy egy tempós Balaton kör a célunk. Manapság sok fajta felhasználásra készítenek kerékpárt, és azon belül is több célra. Nem is gondolná sok felhasználó, hogy MTB és MTB között is van különbség azon belül, hogy jobb minőségű erdei utakon, vagy extrém sziklás un. downhill terepen akarunk vele haladni. Érdemes időt szánni a tájékozódásra;
- túl kicsi, vagy túl nagy (vázméret). A kerékpár méret választásához mérettáblázatok állnak a rendelkezésre, amely alapján behatárolhatjuk, mely típusból, melyik méret a megfelelő nekünk. A különböző gyártók, más-más mérettel gyártják a kerékpárokat, így a méret meghatározásnál ,-tól-ig értéket látunk. Ezen belül a kerékpár kipróbálásával tudhatjuk meg, melyik a számunkra megfelelő.
Rossz nyereg választás
A nyereg választás talán az egyik legmeghatározóbb, hogy milyen élményben lesz részünk utunk során. Nem mindig a kényelmes, széles nyereg lesz a nyerő, mivel például egy országúti kerékpáros teljesen előredőlt pozícióban a városi szélesebb nyergeket egyszerűen használhatatlannak fogja érezni, ugyanez igaz fordítva is. Tudjuk meg, hogy az adott kerékpáron milyen az üléspozíció, (90, vagy 60 fokos, esetleg egyéb) és úgy válasszuk ki a megfelelőt.
Azt tudnunk kell, hogy a hosszú távú kerékpározás először altájékon kellemetlen, időnként fájdalmas élménnyel jár, de ez megfelelő öltözettel, illetve gyakorlással kezelhető, és hozzá lehet szokni.
Rossz lábpozíció
A rossz lábpozíció ami még megkeserítheti az életünket. A helyes lábpozíció megtalálásához először a nyerget kell megfelelő helyre állítani. Ez a magasság, a kormánytól való távolság, illetve a vízszintes helyzet megtalálásában merül ki. Amennyiben magunknak vásárolunk kerékpárt, az üzlet eladója itt is jó segítséget nyújthat. Ha esetleg neten rendeljük, érdemes ezzel foglalkozó szakirodalom tanulmányozása, vagy bike fitting szolgáltatás igénybe vétele.
A rossz lábpozíció témához talán hozzátartozik, hogy tekerés közben hogyan tartjuk a lábat. A nem megfelelő tartás, az extrém kitekeredett térddel tekerés. Netes videók, vagy kerékpárversenyek nézése közben figyeljük meg, hogy a versenykerékpárosok térde a haladási irányba néz, ezzel növelve a tekerés hatékonyságát, és minimalizálják a térd sérülés veszélyét.
Rossz váltóáttétel használata
A váltó áttétellel, és helyes váltás folyamatával egy egész cikkben foglalkozom majd. Itt most azt érdemes megjegyezni, hogy sosem váltunk keresztbe, és sosem használjuk a váltót túl nagy, vagy túl kicsi fokozatba. A keresztbeváltás extrém lánc és fogaskerék kopást eredményez. Amennyiben hegymenetben túl nagy áttételt használunk, nehezebben tudunk feltekerni, illetve síkon túl alacsony extrém módon felemeli a pedálfordulatot, ezáltal gyorsabban fáradunk, illetve a pulzus is túlpöröghet.
Koszos, elhanyagolt kerékpár
A kerékpár karbantartásával részletes cikkekben foglalkoztam. Itt csak ismétlésként:
- a lényeg: takarítani, szervizeltetni kell a bringát;
- a nem takarított, és nem szervizelt kerékpár rozsdásodni fog;
- váztörés sem kizárt;
- nem spórol, aki halogatja, hiszen egy rozsdás alkatrész további meghibásodáshoz vezet, ami a későbbi szervizelési költségeket exponenciálisan emelni fogja.
Nem megfelelő öltözet
Kerékpáros ruházat előnyei, hogy a gyártók speciálisan a kerékpározáshoz alakították ki, mint anyagában, mint fazonjában. Ezért van kerékpáros nadrág ülő része párnázva, illetve a mez felső háta hosszabbra varrva. Ezen túl egy jól megtervezett kerékpáros ruha szélsőségesebb időjárási körülmények között is jól jön. Jobban véd a hidegtől, vagy épp az izzadság elvezetésében segít, netán kevésbé szívja be a nedvességet, vagy gyorsabban szárad, így véd bennünket a felfázástól. A boltokban a választék eléggé nagy, így könnyű elveszni a gyártók ajánlásai között.
Erőnlét túlbecsülése
Kezdőként mindig tartsuk be a fokozatosság elvét. Kisebb, könnyebb távolsággal kezdünk, és ahogy fejlődünk vállalhatunk nagyobb, nehezebb túrákat. A megfelelő bemelegítés után “amit a szervezet megkíván” túrát megtéve nem extrém elfáradunk, hanem szinte felfrissülünk, és jobb közérzettel gyűrjük le a hétköznapokat. Itt a türelem meghozza a gyümölcsét, és renderességgel, tervszerűen nagyon gyorsan haladhatunk előre.
Étkezés, és a folyadékbevitel elhanyagolása
És végül a folyadékpótlás, és az étkezés. Napi ajánlott folyadékbevitel a sport nélküli alapértékeket tartalmazza. Azonban sportolás közben a folyadékigényünk is megnő. Érdemes böngészni a sportital gyártók ajánlásait, és speciális izotóniás italt választani, amely tartalmazza mindazon a szervezet számára szükséges anyagokat, amelyet a sportolás, izzadás során elveszítünk. Alapszabály: előre iszunk. Amikor már egyre jobban érezzük a szomjúságot, akkor biztosak lehetünk benne, hogy a szervezet tartalékai a 0-hoz közelítenek, és nem győzünk inni.
A másik fontos az étkezés. Sajnos már velem is fordult elő, hogy menet közben meg kellett állni, és kalória pótlásként sportra kifejlesztett energiaszeletet fogyasztani, mert már a szédülés fogott el. Ne feledkezzünk meg a magasabb kalóriaértékü megfelelő táplálék beviteléről sem!
A fenti tanácsok megfogadása jó eséllyel növelni fogja a kerékpározás élményét, és jó eséllyel rendszeres túrázók leszünk. Természetesen, amennyiben tudjuk, hogy ősszel úgy tettük le a bringánkat, hogy annak nincs hibája, netán át is vizsgáltuk, akkor nem marad más hátra, mint türelemmel várni a megfelelő időt, amikor már el tudunk indulni vele. Amennyiben tényleg átgondoltuk a tisztítás, karbantartás szükségességét, akkor jó eséllyel semmilyen problémába nem fog ütközni a kerékpár használata.