avagy, hogy ne csalódjunk a kiválasztott kerékpárban
Rendszeresen olvasok a közösségi médiában posztokat, és hozzászólásokat, ahol időnként vissza-visszatérő téma, ki milyen bringát használ, melyik gyártótól, illetve milyen típust. Nyilván, ha valakinek egyik-másikkal rossz tapasztalata van, azt soha nem ajánlaná senkinek, így gyakran kialakul az emberekben egy-egy preferált márka.
De mi is lehet az oka, ha valaki egyébként neves gyártótól, vagy egyébként neves alkatrészgyártó alkatrészeivel szerelt kerékpárt kifejezetten nem ajánlja, mondván ő azzal pórult járt.
Első szabály
Először is szögezzük le az első nagyon alapvető szabályunkat. Kerékpárt mindig a megfelelő célra vásároljuk, és arra is használjuk. Példa: ha egy városi használatra kifejlesztett kerékpárt vásároltunk, ne akarjunk vele egy hegyes-völgyes kavicsos hegyi terepen tempót menni vele. Vagy szintén, ha országúti kerékpárunk van, azzal sem térünk le a betonos útról. Manapság a kerékpárgyártók specifikus technológiát, alkatrészt használnak annak függvényében, hogy mi lesz a végső felhasználás. Erre számtalan példa felhozható. Ha bizonytalan vagy, kérdezz bátran a kapcsolati oldalamon.
Nem egy alkalommal fordult már elő tengely ferdülés, amikor egy nem a célra kifejlesztett kerékpárral ugrattak. De talán még ez a jobbik eset. Bizony - bizony volt már ebből váztörés is. Ilyenkor joggal felteszi a kérdést a használó, vajon a megfelelő minőségű anyagból rakták össze a kerékpárt? Eléggé valószínű, néhány kivételtől eltekintve. Ez a néhány kivétel lehet az a noname bringa, amelyet a leírás alapján full-full felszereléssel szereltek, és újonnan nagyon olcsón adják. Ha egy hidraulikus tárcsafékes, sok sebességes, teleszkópos stb. kerékpár pár tízezer forintba kerül újonnan a multinál, azt, még ha nagyon szép is a színe, kerülni kell. Valamint sajnos a gyártás során is felléphetnek gyártási hibák. Hiába a sok tesztelés, gyártási-anyag hiba volt is, és lesz is. Ha épp ezt fogtad ki, ettől az adott márka lehet jó. Jó hír ebben az esetben, hogy az üzletek összeszerelve, menetre készen adják át. Előtte át is vizsgálják, be is állítják, hiszen innentől őket is terheli a felelősség, ha bármi balul ütne ki. De azért én egy nagyon minimális esélyt adnék mégis erre. Mindenhol emberek dolgoznak, tévedési lehetőséggel.
A kerékpár választással foglalkozó cikkem: https://karikazzunk.blog.hu/2022/02/23/kerekparvalasztas_abc-je
A kerékpár választásnál a felhasználási területen túl figyelembe kell venni még egy kerékpár teherbírását is. Ez az információ a használati útmutatóban elérhető, így jó eséllyel a saját adottságunknak megfelelőt tudunk választani.
További képzavar
Persze néha a vásárló össze is lehet zavarodva. Példaként említhetjük, az MTB esetét. MTB rövidítés Mountainbike, ami hegyi kerékpárt jelent, mégsem ajánlják mindenegyik típusát hegyi menetekre, mindenféle terepre. Most a témában járatlan joggal kaphatja fel a fejét. Mi van? Van egy MTB-m, és nem csepathatok kedvemre terepen. Hát bizony nem mindegyikkel, és nem mindenhol. Az MTB-n belül is vannak kategóriák. Ilyen a Cross Country (XC), Enduro/All Mountain (AM), Freeride (FR), Downhill (DH), és így tovább. Ha ilyen speciális igényed van, érdemes a témában mélyebben elmerülni, és szintén kerülni a multi polcait, ahol jó eséllyel kifejezetten kerékpárral foglalkozó eladó nincs is.
További érdekesség, hogy gyártók ajánlanak un.: rekreációs (MTB) hegyi kerékpárt, amelyet kifejezetten könnyű terepre javasolnak csak.
Mi a megoldás
Ahhoz, hogy tudjuk, milyen kerékpár a nekünk megfelelő, mindig fel kell tenni a kérdést, mire akarod használni, és mire nem. Mind a kettő kérdés fontos. A végső pontos típust csak így kaphatjuk meg. A neten számtalan cikk foglalkozik azzal, hogyan válassz kerékpárt. Ezeket persze el lehet, és sokszor el is kell olvasni, így kicsit közelebb kerülünk a megoldáshoz. A végső, és lehető legjobb megoldást véleményem szerint csak egy témában jártas szakember segítségével kapjuk meg.
Persze azzal, hogy beszéltünk eggyel, még mindig nem biztos, hogy a végeredmény eléggé jó lesz nekünk. Én azt javaslom, hogy az áhított, kiszemelt típust próbáljuk is ki. Találkozni időnként olyannal is, hogy kiválasztottak egy országúti kerékpárt, mivel trendi, gyorsan lehet vele menni, meg olyan szép is stb. Aztán használat során kiderül, hogy az üléspozíció nem megfelelő, megfájdul a derekunk, a térdünk, vállunk, meg egyébként is félünk, mert olyan mintha orra akarnánk bukni az előrehajolt testtartás miatt.
Mi a garancia, hogy a szaküzletből pont azzal a kerékpárral fogunk távozni, ami nekünk megfelel. Hát csak annyi, hogy a kerékpárüzlet a vásárlókból él, így kiemelten fontos, hogy elégedetten távozz, és visszatérj, amikor és annyiszor amennyire igényed van.
Még egy megjegyzés
Olyan posztot is láttam, hogy vedd meg ezt, vagy azt a márkát, mivel nekem is az van, és 1500 km alatt nem történt vele semmi baj. Ilyen tapasztalattal a hátunk mögött talán dőreség egyértelmű ítéletet mondani, ahogy olyan alapján is, hogy “nem győzöm szervizbe hordani”.
A legfontosabb
Természetesen azzal, hogy megvásároltuk a megfelelő kerékpárunkat, még nem értek véget a megpróbáltatások. A bringánkat annak érdekében, hogy hosszú ideig kiszolgáljon bennünket karbantartani is kell, és rendszeresen szervizeltetni is. Bizony szervizeltetni. Anélkül, hogy mélyebben belemennék a témába csak egy példa: a kerékpár forgó-kopó alkatrészei időnként törődés, tisztítást-zsírzást igényelnek. Ezeket az alkatrészeket csak speciális szerszámmal lehet szétszerelni, amihez kell némi szaktudás, és jártasság. Így ezt a részt nyugodtan bízzuk a szervizre.
Ebben a témában is lehetne egy külön cikket írni, mivel sokan egyszerűen meg akarják spórolni a munkadíjat, és “majd ezt én is meg tudom csinálni” felkiáltással nekiállnak szerelni. Itt mindenki maga dönti el, mit szeretne. Egy dolgot figyelembe kell venni. Ha valamilyen ismereti hiány következtében mégsem jól rakjuk össze az alkatrészeket, az akár balesethez is vezethet. Ezt mérlegeljük, mielőtt elkezdjük a bringánkat szétszerelni. És ha már eljutunk a szerelőhöz, figyeljünk arra, amit mond. Megtörtént eset, kerékpár szervízben. Bevittek egy kerékpárt, mivel estek vele, és azóta a váltó kattog. Kiderül a váltópapucs elgörbült, így nem volt megfelelő a pozícionálás. Közben az átvizsgáláskor kiderült, hogy a féktárcsa is elgörbült, feltehetően az esést következtében. Mivel kifejezetten a váltó miatt vitték be, a szerelő kérdi, megcsináljuk azt is? A válasz, nem, köszönöm azt nem kell. Szóval az a fék, persze ettől a hibától még működni fog. De mégiscsak úgy 100%-os, ha az nincs elgörbülve, és nem ér bele a fékbetétekbe.
A konklúzió: a kerékpárt a megfelelő méretben és pont arra a felhasználásra válasszunk, amire igényünk van. A vásárláskor legyünk tisztában a kerékpárunk erősségeivel, és lehetőségeinek határával. A tisztítást, karbantartást sose hanyagoljuk el, így érhetjük el, hogy sokáig szolgáljon bennünket. A tárolási mód kiválasztásánál legyünk tekintettel a kerékpár épségének a megóvására: ilyen például, hogy időjárástól védve, vagy épp ne lapos gumikon álljon egész télen.
Szerző: Karikázzunk