Pedáltaposók blogja

Karikázzunk.blog

Karikázzunk.blog

Hogyan választjuk ki, és használjuk kerékpárunkat

2022. március 21. - karikázzunk blog

avagy, hogy ne csalódjunk a kiválasztott kerékpárban

     Rendszeresen olvasok a közösségi médiában posztokat, és hozzászólásokat, ahol időnként vissza-visszatérő téma, ki milyen bringát használ, melyik gyártótól, illetve milyen típust. Nyilván, ha valakinek egyik-másikkal rossz tapasztalata van, azt soha nem ajánlaná senkinek, így gyakran kialakul az emberekben egy-egy preferált márka.

     De mi is lehet az oka, ha valaki egyébként neves gyártótól, vagy egyébként neves alkatrészgyártó alkatrészeivel szerelt kerékpárt kifejezetten nem ajánlja, mondván ő azzal pórult járt.

torott_kerekpar.JPG

Első szabály

     Először is szögezzük le az első nagyon alapvető szabályunkat. Kerékpárt mindig a megfelelő célra vásároljuk, és arra is használjuk. Példa: ha egy városi használatra kifejlesztett kerékpárt vásároltunk, ne akarjunk vele egy hegyes-völgyes kavicsos hegyi terepen tempót menni vele. Vagy szintén, ha országúti kerékpárunk van, azzal sem térünk le a betonos útról. Manapság a kerékpárgyártók specifikus technológiát, alkatrészt használnak annak függvényében, hogy mi lesz a végső felhasználás. Erre számtalan példa felhozható. Ha bizonytalan vagy, kérdezz bátran a kapcsolati oldalamon.

     Nem egy alkalommal fordult már elő tengely ferdülés, amikor egy nem a célra kifejlesztett kerékpárral ugrattak. De talán még ez a jobbik eset. Bizony - bizony volt már ebből váztörés is. Ilyenkor joggal felteszi a kérdést a használó, vajon a megfelelő minőségű anyagból rakták össze a kerékpárt? Eléggé valószínű, néhány kivételtől eltekintve. Ez a néhány kivétel lehet az a noname bringa, amelyet a leírás alapján full-full felszereléssel szereltek, és újonnan nagyon olcsón adják. Ha egy hidraulikus tárcsafékes, sok sebességes, teleszkópos stb. kerékpár pár tízezer forintba kerül újonnan a multinál, azt, még ha nagyon szép is a színe, kerülni kell. Valamint sajnos a gyártás során is felléphetnek gyártási hibák. Hiába a sok tesztelés, gyártási-anyag hiba volt is, és lesz is. Ha épp ezt fogtad ki, ettől az adott márka lehet jó. Jó hír ebben az esetben, hogy az üzletek összeszerelve, menetre készen adják át. Előtte át is vizsgálják, be is állítják, hiszen innentől őket is terheli a felelősség, ha bármi balul ütne ki. De azért én egy nagyon minimális esélyt adnék mégis erre. Mindenhol emberek dolgoznak, tévedési lehetőséggel.

     A kerékpár választással foglalkozó cikkem: https://karikazzunk.blog.hu/2022/02/23/kerekparvalasztas_abc-je 

     A kerékpár választásnál a felhasználási területen túl figyelembe kell venni még egy kerékpár teherbírását is. Ez az információ a használati útmutatóban elérhető, így jó eséllyel a saját adottságunknak megfelelőt tudunk választani.

 

További képzavar

     Persze néha a vásárló össze is lehet zavarodva. Példaként említhetjük, az MTB esetét. MTB rövidítés Mountainbike, ami hegyi kerékpárt jelent, mégsem ajánlják mindenegyik típusát hegyi menetekre, mindenféle terepre. Most a témában járatlan joggal kaphatja fel a fejét. Mi van? Van egy MTB-m, és nem csepathatok kedvemre terepen. Hát bizony nem mindegyikkel, és nem mindenhol. Az MTB-n belül is vannak kategóriák. Ilyen a Cross Country (XC), Enduro/All Mountain (AM), Freeride (FR), Downhill (DH), és így tovább. Ha ilyen speciális igényed van, érdemes a témában mélyebben elmerülni, és szintén kerülni a multi polcait, ahol jó eséllyel kifejezetten kerékpárral foglalkozó eladó nincs is.

     További érdekesség, hogy gyártók ajánlanak un.: rekreációs (MTB) hegyi kerékpárt, amelyet kifejezetten könnyű terepre javasolnak csak.

 

Mi a megoldás

     Ahhoz, hogy tudjuk, milyen kerékpár a nekünk megfelelő, mindig fel kell tenni a kérdést, mire akarod használni, és mire nem. Mind a kettő kérdés fontos. A végső pontos típust csak így kaphatjuk meg. A neten számtalan cikk foglalkozik azzal, hogyan válassz kerékpárt. Ezeket persze el lehet, és sokszor el is kell olvasni, így kicsit közelebb kerülünk a megoldáshoz. A végső, és lehető legjobb megoldást véleményem szerint csak egy témában jártas szakember segítségével kapjuk meg.

     Persze azzal, hogy beszéltünk eggyel, még mindig nem biztos, hogy a végeredmény eléggé jó lesz nekünk. Én azt javaslom, hogy az áhított, kiszemelt típust próbáljuk is ki. Találkozni időnként olyannal is, hogy kiválasztottak egy országúti kerékpárt, mivel trendi, gyorsan lehet vele menni, meg olyan szép is stb. Aztán használat során kiderül, hogy az üléspozíció nem megfelelő, megfájdul a derekunk, a térdünk, vállunk, meg egyébként is félünk, mert olyan mintha orra akarnánk bukni az előrehajolt testtartás miatt.

     Mi a garancia, hogy a szaküzletből pont azzal a kerékpárral fogunk távozni, ami nekünk megfelel. Hát csak annyi, hogy a kerékpárüzlet a vásárlókból él, így kiemelten fontos, hogy elégedetten távozz, és visszatérj, amikor és annyiszor amennyire igényed van. 

 

Még egy megjegyzés

     Olyan posztot is láttam, hogy vedd meg ezt, vagy azt a márkát, mivel nekem is az van, és 1500 km alatt nem történt vele semmi baj. Ilyen tapasztalattal a hátunk mögött talán dőreség egyértelmű ítéletet mondani, ahogy olyan alapján is, hogy “nem győzöm szervizbe hordani”. 

 

A legfontosabb

     Természetesen azzal, hogy megvásároltuk a megfelelő kerékpárunkat, még nem értek véget a megpróbáltatások. A bringánkat annak érdekében, hogy hosszú ideig kiszolgáljon bennünket karbantartani is kell, és rendszeresen szervizeltetni is. Bizony szervizeltetni. Anélkül, hogy mélyebben belemennék a témába csak egy példa: a kerékpár forgó-kopó alkatrészei időnként törődés, tisztítást-zsírzást igényelnek. Ezeket az alkatrészeket csak speciális szerszámmal lehet szétszerelni, amihez kell némi szaktudás, és jártasság. Így ezt a részt nyugodtan bízzuk a szervizre. 

     Ebben a témában is lehetne egy külön cikket írni, mivel sokan egyszerűen meg akarják spórolni a munkadíjat, és “majd ezt én is meg tudom csinálni” felkiáltással nekiállnak szerelni. Itt mindenki maga dönti el, mit szeretne. Egy dolgot figyelembe kell venni. Ha valamilyen ismereti hiány következtében mégsem jól rakjuk össze az alkatrészeket, az akár balesethez is vezethet. Ezt mérlegeljük, mielőtt elkezdjük a bringánkat szétszerelni. És ha már eljutunk a szerelőhöz, figyeljünk arra, amit mond. Megtörtént eset, kerékpár szervízben. Bevittek egy kerékpárt, mivel estek vele, és azóta a váltó kattog. Kiderül a váltópapucs elgörbült, így nem volt megfelelő a pozícionálás. Közben az átvizsgáláskor kiderült, hogy a féktárcsa is elgörbült, feltehetően az esést következtében. Mivel kifejezetten a váltó miatt vitték be, a szerelő kérdi, megcsináljuk azt is? A válasz, nem, köszönöm azt nem kell. Szóval az a fék, persze ettől a hibától még működni fog. De mégiscsak úgy 100%-os, ha az nincs elgörbülve, és nem ér bele a fékbetétekbe. 

     A konklúzió: a kerékpárt a megfelelő méretben és pont arra a felhasználásra válasszunk, amire igényünk van. A vásárláskor legyünk tisztában a kerékpárunk erősségeivel, és lehetőségeinek határával. A tisztítást, karbantartást sose hanyagoljuk el, így érhetjük el, hogy sokáig szolgáljon bennünket. A tárolási mód kiválasztásánál legyünk tekintettel a kerékpár épségének a megóvására: ilyen például, hogy időjárástól védve, vagy épp ne lapos gumikon álljon egész télen.

 

Szerző: Karikázzunk

A bejegyzés trackback címe:

https://karikazzunk.blog.hu/api/trackback/id/tr1517785662

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Alf56 2022.03.22. 13:05:04

Javaslatok:
- bátran próbáljon ki mindenki többféle bringát. Haverét, kölcsönzőset, stb (persze méretállítás után), hogy képben legyen. Mert ha valaki megvesz sok10.000-ért egy gépet és kényelmetlen, egy életre elmegy a kedve.
- alap dolgokat szerelni nem bonyolult és nem szerszám igényes. De ha valakinek egy húsdaráló szétszedése / zokni kibányászása a mosógépből kihívás, ne kezdjen neki. Hely se kell sok, egy erkély elég. Az alap szerszámkészlet is hozható 10.000 alatt, amivel a karbantartások többsége elvégezhető.

Van rengeteg városi legenda, a többségét teljesen figyelmen kívül lehet hagyni (pl: leérjen a lábad, tekerés után irány a mosó, normális, ha nyikorog, stb)
Döntsd el: Te szereled magadnak, vagy MINDIG ugyan oda viszed.

karikázzunk blog 2022.03.22. 13:06:25

@Alf56: Ez így igaz. Köszönöm a kiegészítést!

Alf56 2022.03.22. 15:26:24

Én 3 év alatt a 4. bringánál döntöttem úgy, hogy ez már tényleg jólesz.
Ez a magam 185 centijéhez és 100 kilójához egy 28-as Wheeler 4700-as, amit magam szervizelek + a családban 2 másikat.
Van némi tapasztalat.
Ehhez jön még a másik témában már említett évi többszöri Velencei tó környéki tekerés.

Mindkét ügyben szívesen osztom meg tapasztalataimat.

lobaszopiatej 2022.03.23. 12:37:52

Amig nincsen tapasztalatod, a súlyodtól függ milyen bringa legyen.

Ha 100 kg, akkor alap hogy legyen legalább egy MTB-d. Különben szervizigényes lesz
Ha csak 60 kg, akkor mehet a vékony 28"-os kerék (nem, a 100 kg-dat nem fogja kibírni mert az átlag ázsiainak készül, gyakran kellene centirozni de ezt csak a versenyzők elhivatottak csinálni).

Olcsó (de azért nem az alsó polcos gazdaságos) legyen a legelső bringád. Ez harmad-negyedannyiba kerül, mint az a céleszköz, amit majd akkor veszel ha már pontosan tudod, mit az amit akarsz (túrák, DH stb).

Sokan elküvetik azt a hibát, megveszik a "drágát" mert szeretet tárgynak nézik és van pénz (tényleg sokaknak van, hiszen csak egy bringa). Azonban, ezek a drágábbak már versenyzőknek készülnek, akik 2 etap között átszerelik a fogaskoszorút vagy az első tányért, és nem kell 1000 km-t se kibírnia, mert a célban esik szét.
Karbonváztól tessék óvakodni, mert ha elesel eltörik és gazdaságtalan a javítása.

Érdemes még boltba/munkába amúgyis valami olcsót használni, mert ellopják és úgyis padkázol vele meg nem szervizeled (csak egy eszköz lesz, mint a WC-kefe).

Chubbie 2022.03.23. 17:22:31

@lobaszopiatej: 130 kg vagyok, és országútit használok Budapesten belüli közlekedésre (is). súly nem számít, viszont a a küllö legyen erős, és a felnikből is van olyan, ami nem horrorár, de előbb elkopik a fékfelület, minthogy komolyan centriírozni kelljen....peremes szingót használok rá, súlyosoknak (80-85 kiló és attól felfelé) sokkal jobbak a gördülési és rugózási mutatói a hagyományos drótfalcos gumikhoz képest, és kíméli a kerekeket is...

gigabursch 2022.03.25. 06:24:42

Sok jó bringa van.
Pl. az egyik kedvencem az, amivel nyugodtan legurulhatok strandolni egész nyáron úgy, hogy a legkisebb esélye van annak, hogy bárki kárt tegyen benne. Letámasztom, aztán megvár...
Pedig csak esztétikai gondjai vannak ...
:-)

Joe2121 2022.03.25. 06:25:11

Ja és még attól is függ, hogy milyet veszel, hogy milyet lehet kapni. Manapság kevés a készleten lévő bringa a boltokban. És az ugyan igaz, hogy többek közt a cél határozza meg a vásárlást, de a pénztáca is jelentős befolyással bír.
Abban a szegmensben ami nekem megengedhető volt nem kaptam olyan cross városi bringát amilyet akartam. Most egy MTB-m van amit főképp városban hajtok. És jobb ha odafigyel rá az ember, mert még bringából sem mindenki engedhet meg magának többet (egyet munkbajárni, egyet kirándulni, stb...)
Szóvval most bitang nehéz megfelelő bringát találni....

nemma 2022.03.25. 06:26:43

Karban vázzal semmi gond, ha nem 60-al csapódsz bele a szalagkorlátba, nem lesz baja. Normál elesésektől nem törik/reped De inkább talán esni kell megtanulni, sok függ tőle. De az átlagember vagy nem is akar karbonbringát az ára miatt, vagy ha akar addigra már tudja, hogy mit vesz, mert nem az első bringája lesz. Én nem tartom jó döntésnek csak-e miatt ódzkodni a karbon alkatrészektől.

Különben 100 kilósan is lehet országútit venni, így mint trekkinget, csak legyen erős (acél, stb.) vázas.
28-as kerékre ("modern felfogású" országútira) van 32-es gumi, az már nem az a virsli kategória. Trekkingekre pedig a 42-es átlag. De a kényelem miatt 48-ast tudomásom szerint a legtöbbre fel lehet tenni.

Azt, hogy hova viszem szervizelni, ha nem magam csinálom, pedig inkább ajánlások útján érdemes megtalálni, esetleg fórumokon kérdezni.

lomposfarkas 2022.03.25. 06:27:09

"mivel sokan egyszerűen meg akarják spórolni a munkadíjat, és “majd ezt én is meg tudom csinálni” felkiáltással nekiállnak szerelni."

Biztosan létezik olyan, aki csak a spórolás miatt bütyköl, de ennél jóval lényegesebb, hogy nem szorulok akár hétvégén a szerelőre és nem kell ott hagynom nála egy hetet és úton is tudok láncot javítani meg bowdent és a gazban leszakadt váltótartó fület cserélni :)

lobaszopiatej 2022.03.25. 10:07:02

@Chubbie:
Jól írod, minél több erős küllő kell. 130 kg? Az igen, túl van a 110 kg max terhelésen.
Van egy outim, garira csináltattam meg mert egy idő után nyikorgott a kerék (nem volt törés).
Azt írták levélben, se kátyú, se padkázni nem szabad vele, de azért megcsinálták (centírozás).
Sajnos ilyen útvonalam nincs BP-en (még vidéken is alig), ahol így használni tudnám.

lobaszopiatej 2022.03.25. 10:07:12

@nemma:
karbon váz (MTB): ülés alatt repedt végig - normál padkázós használat mellett -, szerencsére garira cserélték a vázat.

lobaszopiatej 2022.03.25. 10:07:36

@nemma:
Nagyvárosban könnyen elviszed a szervizbe, bármi kis apróság miatt.
De vidéken messze vannak a jó szervizek, a rosszakból viszont sok van (nem értenek az adott tipushoz, csak a parasztbicót ismerik). Netről rendelt spéci bringádat esélyed nincs, hogy megszereljék. Igy rákényszerülsz te magad (youtube nézés).

karikázzunk blog 2022.03.25. 10:20:36

@lobaszopiatej: A "rossz" szerviznek titulált szervizek védelmében: - a "parasztbicót" is meg kell valakinek szerelni, ugyanis - tudok olyan szervizről, amelyik be sem fogadja javításra. Ez is, és az is egyfajta üzeltpolitika. A felhasználó jogos igénye, hogy a kerékpárja biztonsággal működjön. Sokan nem tudnak, vagy nem is akarnak több százezer forintot költeni magasabb kategóriájú kerékpárra, de szüksége van rá, ilyen - olyan okokból.
Szóval amíg igény lesz rá, addig lesz is ilyen szerviz.
A youtube-os videók szuperek, lehet belőlük tanulni, és sok jó tanácsot is adnak. Ettől függetlenül, nem lesz minden kerékpárosból szerelő.

lobaszopiatej 2022.03.25. 11:44:27

@karikázzunk blog:
Vidéken az a fő baj, hogy kicsi a forgalmuk (parasztbicót el se viszik szervizbe, mer jóvanazúgy).
Többnyire 1 szerelő viszi az egész bizniszt.
Hét felében nyitva van napi 4 órát, másik felében meg valami egészen mást csinál (pl burkol, fest).
Egy komplett hajtáscserét ha nincs szerencséd 2 hét alatt végez el (alkatrész rendelés stb...), nagy forgalmú helyen (= nagyváros) pedig megvan 1 óra alatt.
Előbbihez általában még vissza kell vinni, mert használat közben derül ki ez meg az.
Nagyvárosban van konkurencia, ha kontár az viszi el a forgalmat.

karikázzunk blog 2022.03.25. 12:09:32

@lobaszopiatej: Ez így igaz.
Egy nagyvárost, mondjuk Budapest, nehéz összehasonlítani egy vidéki kisváros forgalmával, nem ugyanaz a nagyságrend. A helyzet azonban nem annyira rossz, mint elsőre gondolhatnánk, sok bringás vidéken is foglalkozik a kerékpárjával, elismerve, hogy e téren van hová fejlődni. Ha mondjuk annyi bringát bevinnének egy vidéki kicsibe, mint egy budapesti nagyforgalmúba, akkor abból élne, és lenne raktárkészlete is. Ameddig csak "csurran-cseppen", addig az ügyfeleknak sajnos marad a várakozás, ha épp nem tud, vagy nem akar, esetlen nincs lehetősége foglalkozni vele. Ettől függetlenül nagyon sok vidéki szerviz szakmailag nem marad el bármelyik nagytól egyáltalán.

Tudjuk, hogy műkedvelők, és szakkontárok minden szakmában vannak. Annak megtalálása, hogy kiben bízunk, néha csalódáson keresztül sikerül. Az én véleményem, hogy egy szerelés bizalmi munka, hiszen az ügyfél megbízik az adott szerelőben, hogy az a legjobb tudása szerint, és becsületesen jár el. Én ezért mindig pontosan, és rendszeresen tájékoztatom azokat, akik hozzám fordulnak, és csak úgy adok át munkát, hogy az ügyfél a saját szemével meggyőződhet az elvégzett munkáról, a kicserélt alkatrészekről.

Alf56 2022.03.25. 15:20:00

lomposfarkas "Biztosan létezik olyan, ..."
Ahogy biztosan létezik olyan is, aki leteker egy Velence félkört, amikor végre megáll segítséget kérni, mert túl magas (!!!) a nyereg. És egy leukoplaszt se volt nála, nemhogy villáskulcs.

Ahogy korábban jeleztem: magam szerelem a család gépeit. Persze ezek megfelelően egyszerűek és azt a néhány célszerszámot (kazetta, monoblokk) beszereztem. Bovdent szabok, szétszedtem a racsnit is, agyat cseréltem/felnit fűztem. Ezzel együtt minden gépünk járt már hivatásos szervizben is, mert van, aminek nem állok neki.

De van olyan is, aki a leesett (?) láncot nem tudja visszatenni. Egy defekt javításról már ne is beszéljünk.

Szóval van létjogosultsága a szervizeknek, még ha lassúak is. És a kis szervizek lassúak, mert nemnagyon várható el senkitől, hogy csak küllőből 100.000 Ft-os raktárkészletük legyen, mert hátha.

De a topic a gépválasztásról szól.
Arra meg még mindig nincs jobb: minél többféle masinát kipróbálni. És nem egy kör a házkörül 5 perc alatt, hanem értelmesebb távon (szerintem legalább félóra.
süti beállítások módosítása