Pedáltaposók blogja

Karikázzunk.blog

Karikázzunk.blog

Kerékpárkarbantartás alapok 2. rész

2022. január 17. - karikázzunk blog

Gyakran előforduló hibák 2. rész

avagy mennyire fordítsunk figyelmet kerékpárunk karbantartására


     Az előző részben olvashattunk néhány alkatrészről, amelyek elhanyagolása nem ajánlatos. De vajon ennyi lenne az egész, vagy van még valami, amit el kell végeznünk. Gondolom nem árulok el nagy titkot, sok apró részlet van, ami megkeserítheti a kerékpározás élményét.

A csapágyakról

     A csapágyakról csak annyit, hogy a kerékpár szerkezetét megvizsgálva többféle  csapágyat használnak az egyszerű golyóscsapágytól, a golyóskoszorúkon át az ipari csapágyakig. Ezzel tovább felhasználói szinten nem érdemes foglalkozni. Cseréjük rendszerint speciális szerszámot igényel, beállításuk pedig némi szakismeretet. Ha bizonytalanok vagyunk benne, akkor érdemes szakemberre bízni, mivel a rosszul beállított kerékagy pl. vagy nehezebb tekerést, vagy laza, kotyogó kerékagyat eredményez, ami mindenképpen elkerülendő. 

     A csapágyak hibáját úgy tudjuk felfedezni, ha álló helyzetben oldalirányban megmozgatjuk a kerekeket, a hajtókart, vagy a kormányt. Részletesen lejjebb.

     Amennyiben nem tapasztalunk kotyogást, vagy épp nehezebb forgathatóságot, a kerék is nagyjából simán jár, akkor is szükség lehet karbantartásra. Bizonyos kilométer megtétele után, de évente legalább egyszer érdemes szétszedni, kitakarítani, és újra zsírozni. A menet közben bekerülő por, és nedvesség károkat okozhat, amit úgy tudunk elkerülni, ha rendszeresen van újra zsírozva.

kerekagy_csapagy_csere.jpg

A kerékagyak

     A kerékagyak ellenőrzése a már fentebb írt módszerrel történik. Kotyogás ellenőrzése a kerék oldalirányú mozgatásával történik, lehetőleg több irányban. A szorosság ellenőrzéséhez a kerékpár első kerekét felemelve, és kézzel megpörgetve megnézzük, mennyire fut simán a kerék. 

     Extrém esetben daráló hangot is hallhatunk, ekkor bizonyosak lehetünk benne, hogy nagy a baj. 

     Tapasztalatom szerint érdemes még megfigyelni, hogy a tengelynél mennyire jár a kerék egyenesen. Sajnos találkoztam már olyan hibával is, amikor a kerékpár nem megfelelő használatából eredően, (feltehetően ugrattak vele) a csapágypersely törött el. 

     A kerékagyak karbantartása nem bonyolult, nem igényel extra alkatrész cserét sok esetben. Ezt csak azért érdemes szem előtt tartani, mivel időnként a kerékpár alkatrészek pótlása sem egyszerű feladat, néhány esetben lehetetlen, amikor egy régen kifejlesztett, de mára már nem alkalmazott megoldás van a kerékpárunkon, bizony előfordulhat, hogy az eredeti alkatrész már nem kapható. Így egy rendszeres ellenőrzés, és tisztítás-zsírzás megnövelheti az adott alkatrész élettartamát. Érdemes foglalkozni vele.

torott_kerekparhatsoagy.jpg

Küllők

     A küllők vizsgálata is a kerékpár karbantartás egyik eleme. Fontos az épségük, főleg, hogy ne legyen közöttük törött. Valamint fontos a feszességük is. Tekintettel arra, hogy egy küllő feszességének gyengülése miatt az un. 8-as a felniben rendkívül könnyen alakul ki. A feszesség ellenőrzés rutint, és szakértelmet igényel, valamint időnként eszköz bevonását is, amennyiben pontosabb információhoz akarunk jutni. Létezik ugyanis un. küllőfeszesség mérő eszköz, amellyel könnyen ellenőrizhető. Fontos megállapítani, hogy kellő rutin nélkül ne kezdjük el a küllő anyákat csavargatni, mivel esetenkén nagyobb 8-ast, vagy akár un. tojást is belehúzhatunk a felnibe, amivel nagyobb gondot okozhatunk. Ellenőrzése elsősorban akkor indokolt, amennyiben a felni futásában gondot észlelünk. Ez lehet szemre is, illetve amennyiben például a V-fék a kerék forgása közben ütemes súrlódó hangot ad. 


torott_kerekparkullo_csere.jpg

A váltó

     A váltó is egy kritikus pontja a kerékpárnak. Nem elég, hogy van, és hogy sok sebességes, de fontos, hogy a láncot gyorsan, és pontosan a helyére rakja. A helyes váltással egy külön blog-ban szeretnék foglalkozni, mivel az egy egész cikket is igényel. 

     A váltó karbantartása aránylag egyszerű. fő szabályként elmondhatjuk, tartsuk mindig tisztán. (Képen egy hátsó váltó alaposan tisztítást igénylő alsó görgője látható.) Hagyományos mosással, vagy speciális tisztító spray-vel, az gyakorlatilag mindegy. A lényeg, hogy a mozgását ne akadályozza szennyeződés, úgymint sárrög, vagy feltekeredett fűszálak stb. Otthoni körülmények között ez a legtöbb, mit tehetünk. Ha váltási problémákat tapasztalunk, vagy súrlódó-zörgő hangot ad ki tekerés közben, érdemes szakemberre bízni a beállítását. A beállítás nem ördögtől való tevékenység, de sok apró szabályt kell figyelembe venni ahhoz, hogy az tökéletes legyen, mivel a beállítás nem csak a határoló csavarok tekergetéséből áll, hanem a láncvezető helyes pozícionálásból, és bowden feszességének helyes megválasztásából, vagy éppen a váltótartó papucs beállításából is. Otthoni felhasználásra eléggé költséges minden szerszám beszerzése, mivel például egy váltótartó papucs egyengető szerszám több tízezer forintra is rúghat. A műhelyek fel vannak készülve ilyen jellegű feladatokra, így ez egy egyszerűen eldöntendő kérdés, otthon, vagy szerviz. A szerviz mellett további érv is szól. Talán kevesen gondolják, hogy a pontatlan váltást okozhatja még a láncvonal megváltozása is.Joggal tehetjük fel a kérdést, ha a kerékpárunkon minden alkatrész még a gyári, mégis hogyan változik meg a láncvonal. Sajnos a négyszögtengelyes középrésznél (monoblokk) bizony előfordulhat. Ennek eldöntése alaposabb vizsgálatot igényel. 

     A helyes váltás megtanulása is a kerékpározás alapvető kihívásai közé tartozik, ezzel is fogunk a későbbiekben foglalkozni.

kerekpar_hatsovalto_tisztitas.jpg

A kormány

     A kormány fontossága eléggé nyilvánvaló. De kérdezhetjük, vajon milyen gondja lehet egy kormánynak? Megsúghatom, több minden is. Kezdve ott, hogy szorulhat, és kotyoghat is a csapágy, pontosan ugyanúgy, mint a kerékagynál, folytatva ott, hogy rosszul pozícionált, vagy éppen kényelmetlen.

     A kormánycsapágy helyes működését úgy ellenőrizetjük, hogy az első fékeket befogva a kerékpár előre-hátra mozgatjuk, és megfigyeljük, hogy az üt -e. Itt természetesen figyelembe kell venni a teleszkópos első villa természetes mozgását is, amennyiben van. A szorosságát pedig úgy, hogy megemeljük az első kereket, és jobbra-balra megmozgatjuk. Alapesetben a levegőben lévő kerék esetén a kormánynak a kerékpár megdöntésével önmagától is el kellene fordulni. Amennyiben nem kotyog, és így a kormány elfordul, akkor az jó van beállítva. Az évenkénti zsírzás itt is érvényes, ugyanúgy, mint a többi csapágy esetében is.

A helyes pozicionálás kérdése kicsit kényesebb. Mindazonáltal ha pár kilométer megtétele után már mindenünk fáj, akkor valamit alakítani kell rajta. Néhánynál ez korlátozott, az állítható stucnival felszerelteknél kicsit bővebb a lehetőség. Érdemes kísérletezni vele. Léteznek bike fitting szolgáltatások, amennyiben sokkal komolyabban akarunk ezzel foglalkozni. Ha ilyen igényünk van, akkor érdemes felkeresni egy ilyen szolgáltatást is.


A váz

     A váz sokszor érdemtelenül kevés figyelmet kap. Itt persze nem beszélünk beállításról, és egyéb funkció romlásról, mint más alkatrészek esetében, de ettől függetlenül lehetnek vele gondok. A legfontosabb dolog vele kapcsolatban, hogy sérülésmentes legyen. Érdemes időnként a hegyesztések mentén végig vizsgálni, és hajszálrepedéseket keresni rajta. Hegyi utakon, extrémebb igénybevétel esetén gyakrabban is. Amennyiben karbonvázunk van sem vagyunk teljesen védve, mivel a karbon váz ugyanúgy sérülékeny, ezért ennél a típusnál se hanyagoljuk el az ellenőrzést. 

kerekpar_vaz_repedes.jpg

Fogaskoszorú

     A fogaskoszorú kérdésköre az egyik sarkalatos pont, amellyel nagyon sok kerékpáros nem foglalkozik. Mondhatjuk érdemtelenül kevés figyelmet kap. Ha laikusként megvizsgáljuk a képen látható fogaskoszorút, akár azt is mondhatnánk, nincs ezzel semmi baj, simán használható. Elsőre talán nem is gondolnánk, bizony - bizony ezen az alkatrészen a lánc már ugrott terhelés alatt. Ez azt jelenti, azon a fogaskeréken a fogak annyira el voltak kopva, hogy terhelés alatt egyszerűen leugrott róla. 

     Amennyiben a lánc annyira kopott, mint az előző cikkben taglaltak, és hozzáadódik még ez a probléma is, akkor elkerülhetetlen az egyszerre történő csere. 

     Az élettartamot itt is úgy tudjuk meghosszabbítani, ha rendszeresen, megfelelő módszerrel tisztítjuk, valamint az időjárásnak megfelelő kenést alkalmazunk. A kenőanyag kiválasztásánál figyelemmel kell lenni, hogy száraz poros, vagy nedves esős idő van-e. Mivel a nedves időre való kenőanyagon a por megragad, illetve a száraz időre való kenőanyag nem megfelelően taszítja a vizet, nem érdemes felcserélni őket. Sokan esküsznek a minden időre való kenőanyagon. Én magánvéleményem az, hogy az csak egy kicsit jó mindegyikre, de mégsem 100 %-os. Így én csak a speciális kenési módszert ajánlom itt.

kerekpar_fogaskoszoru_csere.jpg

     Örök érvényű, hogy a részletekre odafigyelés rengeteg bosszúságtól tud bennünket megszabadítani, így érdemes magunknak is foglalkozni ezekkel. Vagy ha erre nincs lehetőségünk, szakemberre bízni, és elvinni szervizbe. Kerékpárszerelői képzettséggel, ismerettel nem rendelkező felhasználók ne próbálják a kereskedői kézikönyv alapján önállóan felszerelni az alkatrészeket. Ha a kézikönyvben szereplő információk bármely részlete nem világos számunkra, ne folytassuk a szerelést. Feltétlenül forduljanak segítségért!

A bejegyzés trackback címe:

https://karikazzunk.blog.hu/api/trackback/id/tr4916816054

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Alf56 2022.03.11. 12:41:10

Általánosan:
Egy rendes bringának vagy egy gurulási zaja, ami döntően a gumiktól származik.
Ehhez jön hajtáskor a lánc sistergés szerű hangja.

Egy jó bringa:
Nem nyikorog
Nem kattog és
Nem kotyog sehol.

Ha nem értesz hozzá, adott esetben nyugodtan kérdezz meg egy másik bringást, úgy 5 perc gyorsban végignézni egy gépet, hogy kell-e hozzányúlni. Hidd el, lesz aki segít.

karikázzunk blog 2022.03.11. 12:47:14

@Alf56: Köszönöm a hozzászólást.

Sajnos sokan hanyagolják el a karbantartást, ami azt eredményezi, hogy a későn szerelőhöz került bringán sok alkatrészt már csak cserével lehet javítani. Aki nem ért hozzá, vagy épp nincs lehetősége, évente (km-től akár többször is) legalább egy alkalommal nézesse át szakemberrel.
süti beállítások módosítása